04‏/09‏/2017



- البيتكوين اي ده و بدء امتا ؟
عملة رقمية تستخدم في عمليات دفع , سواء شرعية او غير شرعية بس اغلب الي معاه بيتكوين يما بيستخدمة للتدوال علي منصات زي بولنيكس او بيحفظ فلوسه فيها * بيسقعهم * او بيستخدمها في عمليات دفع شرعية بسبب التخفيضات مثال * خصم 10% في حالة دفعك ثمن الاوردر بالبيتكوين * او في عمليات غير شرعية زي ملفات psd مزورة , بطاقات ائتمانية مسروقة و الخ .
بدءت في شهر 1/2009 وكانت قيمتها بالمصري متجبش ربع جنية لحد ما في 2010 بقي تمنها 1$ , 6 جنية مصري
وبدءت علي الدارك ويب و في خلال فترة صغيرة بدءت علي الديب ويب , وبقي افراد و مواقع بتستخدمها في عمليات دفع و بقت وسيلة دفع معتمدة حتي الان , رغم ظهور اكتر من 1092 عملة رقمية لكن سيظل البيتكوين سيد العملات .
عاوز تعرف اي هوا الدارك ويب ؟ خش هنا .

- مين الي بيتحكم فيها طيب ؟
لا مفيش , حتي ساتوشي ناكوموتو * مؤسس العملة و ده اسم وهمي * ميقدرش يتحكم فيها , العملة دي لا مركزية و محدش يقدر يعرف بيانات شخصية لمتداوليها , والية عمل البيتكوين Peer-to-Peer * تعامل مباشر بدون وجود وكالة وسيطة *
- ازي اجيب منها او يكون معايا بيتكوين ؟
مبدئيا كده ,
الجنية / 100 قرش .. الدولار /100 سنت
البيتكوين / 100,000,000 ساتوشي
للحصول علي بيتكوين مفيش قدامك غير 3 طرق تجيبهم بيها ,
1- إستعمال مواقع Faucet :
بتجمع فيها الساتوشي يعني كل ساعة يديك كود كابتشا تكتبة يتحط في اكونتك عالموقع 92-44 ساتوشي
ننصحك بهذا الموقع سجل الان .

2- تعدين البيتكوين :
في البداية عندما كانت البتكوين تنتج من خلال تنزيل محفظة تابعة على جهاز كمبيوتر عادي, كان لدى المحفظة القدرة على تعدين البتكوين من خلال هذه المحفظة وذلك عبر استخدام قوة الـCPU الخاصة بجهاز الكمبيوتر.
ولاعتماد حركة التعدين أصلا على الانترنت, فكان يتم توثيق عملية التعدين واستخراج البتكوين في هذه المحفظة, والتي كانت أيضا توثق هذه الحركة لدى كل من كان لديه محفظة بتكوين (عملية لحظية مباشرة-Online)
وكان ينشأ بالتالي سلسلة من عمليات توثيق البلوك المستخرج ليس فقط في المحفظة التي قامت بفك تشفير البلوك والحصول على جائزة البلوك, وإنما في كل المحافظ وعلى مستوى العالم, وبالتالي كان ولا يزال من الصعب تزوير بلوك أو إضافته للسجل العام (Block-Chain) من دون أن يتم الموافقة عليه من جميع المحافظ العاملة أونلاين.
مهمة التعدين هو تأكيد المعاملات الي بتم من الراسل للمرسل لة و الـ Fees بتبقي مكأفاة للجهاز الي أكد العملية , تقدر تتابع فيديوهات يوتيوب عن التعدين و هتفهم اكتر .
3- الإستثمار في البيتكوين :
يعني بتشتري 6 دولار مثلا بيتكوين و تحطهم في موقع يرجعولك اخر الشهر مثلا 8 دولار . واغلب المواقع الي شغالة اليومين دول استثمار هينصبو عليك لانهم شغالين بنظام بونزي
يما بقي لو معاك 200 دولار كده اشتري بيهم بيتكوين و حطهم في محفظتك .

- بحفظ البيتكوين فين ؟
في محافظ الكترونية , أمن محفظة و اقل رسوم هية blockchain التي تعتبر سجل عالمي لامركزي لتسجيل وحفظ جميع تحويلات ومعاملات بيتكوين وخدمات لا نهائية.
نبسطها ؟ يبقي نبسطها ، لو بتحميل افلام التورنت هتكون عارف ان الافلام لا توجد على سيرفرات الموقع ولكنها توجد على اجهزة المستخدمين نفس الموضوع في شبكة البلوك شاين هي شبكة تراقب وتسجل جميع تحويلات العملة الرقمية لكن هذه الشبكة تستمد قوتها من اجهزة المستخدمين يعني لا يوجد من يتحكم بها لا من قريب ولا من بعيد , تقدر تعمل محفظة مجانا من هنا : https://blockchain.info/wallet
* متسجلش دخول في اي موقع غير الموقع الرسمي الي فوق ده للمحفظة *
كل الي هتحتاجة اميل , رقم تليفون لتأمين المحفظة و متنساش الـ 12 كلمة *برايفت كي * في مكان أمن " أهمية المفتاح بقي في استحالة فك تشفير الرسالة من دونها حتى ولو كانت خوارزمية التشفير معروفة، لان فك التشفير يقتصر على من يمتلك المفتاح فقط وبالتالي محدش هيقدر يتحكم في محفظتك غيرك "
- معترف بيها ؟ يعني اقدر اشتري بيها او اغيرها لدولار او مصري ؟

في مطاعم و كافيهات في الامارات , الكويت , السعودية , فلسطين , عمان , وتقدر تغيرها للعملات المحلية في بلدك عن طريق شركات الوساطة المالية او كلمنا و احنا هنساعدك في عملية الشراء او البيع لضمان حقك او من خلال Localbitcoins وشركات زي ديل , ميكروسوفت , انغامي , الخ بتقبل البيتكوين .

- طيب ازي اعرف سعرة ؟
البيتكوين بيخضع للعرض و الطلب يعني سعرة كل 10 ثواني هتلاقية مختلف و تقدر تتابع سعرة من هنا Preev
و كمان تقدر تتابع المبالغ المستثمرة بالبيتكوين و العملات الاخري من خلال Coinmarketcap


تابعونا في المقالات الجاية هنتكلم اكتر عن البيتكوين , ومتنساش تعمل لايك لصفحتنا عالفيسبوك : TA2NEA





0 التعليقات:

إرسال تعليق

شكرا لتعليقك ..
ادعمنا بزيارة مقالتنا ستنال اعجابك
https://ta2nea.blogspot.com